lykkemat -
Hjem Add Om meg Kontakt

2

For me, I can't live a healthy life without these ingredients! Olives, coconut oil and turmeric. There are others as well, but these three are for me essential for a healthy lifestyle. I mostly eat my olives as a snack when Im a bit hungry and need some good fat. Olives are tasty and take away cravings for sugar. If I dont have olives in my fridge Ill probably end up snacking on things not good for me. So I try to always have olives available!

Coconut oil is also an item I now cant live without! I use it to wash my face every morning and evening, it provides a lot of good moisture to my skin. I do use another moisturiser on top, my skin needs it! I also use argan oil in periods where my skin needs even more moisture! I also use coconut oil as a supplement taken with turmeric. You now, for turmeric to be absorb in the body you need to mix it with fat. I heat a tablespoon of coconut oil and mix in turmeric, and drink it! Not my favourite, but with all the health benefit, I cant stop doing it.



Turmeric is called the Indian solid gold! Turmeric contains curcumin which gives the spice its golden color and has the amazing power to fight cancer and Alzheimer!



You can read more about this amazing spice which is so important for us here. But to sum it up for you, here are the benefits of the turmeric spice:

-It has powerful anti-inflammatory effects and is a very strong antioxidant.

-Curcumin boosts levels of the brain hormone BDNF, which increases the growth of new neurones and fight various degenerative processes in the brain.

-Curcumin leads to various improvements that should lower your risk of heart disease.

-Turmeric can help prevent (and perhaps even treat) cancer.

-Curcumin may be useful in preventing and treating Alzheimers disease.

-Arthritis patients respond very well to curcumin supplementation.

-Studies show that curcumin has incredible benefits against depression

-Curcumin may delay ageing and fight age-related chronic diseases.

Sources here

I hope this gave you inspiration to add these amazing ingredients in your life as well!

#turmeric #fightcancer #paleo #curcumin #olive #coconutoil #healthy

  • 2

    Jeg har bruker p Instagram! Jeg heter Lykkemat_blogg_no. Der legger jeg ut bilder av retter jeg lager til mltider i lpet av dagen. Ikke alle mltider selvsagt, men der hvor rettene ser spesielt bra ut eller er nye. Jeg fr flere nye flgere hver dag og det er stas! Jeg registrerer ogs at flere utenlandske lesere er innom bloggen og vil derfor lage engelsk tekst p bloggen fremover :) Her er noen utvalgte bilder fra instagramkontoen:

    I am on Intstagram! My username is Lykkemat_blogg_no. I post images of dishes I make during my day. Not all my meals of course, but dishes that looks good or are new. I have new followers every day and that is nice! I see that more and more foreigners are reading my blog so I will post in english as well :) Here are some samples from my instagram account:

    Grillet ananas med bringebr og kokosflak - nam!

    Grilled pineapple with raspberries and shaved coconut - so good!


    Min favoritt frokost! Br most med kokosmelk og gelatinpulver. Toppet med friske br og kokosflak.

    My favorite breakfast. Berries with coconut milk, gelatin powder topped with fresh berries and shaved coconut.


    Stpotet! Bakt i ovnen og deretter vendt i fersk dill med lett str av havsalt.

    Sweet potato. Baked and tossed in fresh dill with a light sprinkle of sea salt on top.

    Vi sees p Insta!

    See you on Insta!

  • 0

    Kroppen min sier i fra at n har det sklidd ut litt her, vi m tilbake p rett vei! Den siste tiden har hodepine, matthet, verk i ledd, og et hissig utslett varslet at noe ikke fungerer som det skal i kroppen. Jeg har ramlet p sukkervogna litt for ofte, og spist matvarer jeg helst ikke burde spise! Vi snakker ikke junkfood og fabrikkmat, men noe s enkelt som makrell i tomat, speltknekkebrd, ost, lk, pepper etc. Mesteparten som egentlig er sunt og helt innenfor Paleo, men som jeg dessverre ikke kan spise pr i dag. Jeg kommer nrmere inn p disse matvarene i et annet blogginnlegg - de er fullt akseptable i et normalt Paleokosthold, men skal man bli frisk fra en autoimmun sykdomstilstand s m man mer drastisk til verk.

    Uansett, jeg kjrer i gang med en PaleoUtfordring. Startet i dag og har n 30 dager med superstrengt matprogram foran meg. Spesielt fordi mange av matvarene du normalt kan spise i et Paleokosthold er utelukket for meg, som blant annet egg. Og bacon! Det gjr at frokost og lunsj krever litt mer planlegging. Jeg skal forske legge ut bilder av mat jeg spiser i denne perioden, kanskje kan det vre til inspirasjon uansett om du er i en PaleoUtfordring eller ikke.

    Dette kan jeg spise:

    Kjtt, fisk, fugl, skalldyr, vilt, innmat, kraft.

    Det meste av grnnsaker, noen unntak for meg (lk, tomater).

    Noe frukt.

    Br.

    Kokosolje, kokosmelk, klarnet smr (ghee)

    Salt og noen ferske urter.

    Kaffe og te.

    Dette kan jeg ikke spise

    Korn og ntter.

    Melk og melkeprodukter.

    Sukker og sukkererstatninger av alle slag.

    Bacon.

    Tomater, lk/hvitlk/vrlk, pepper og pepperfrukter inkl paprika.

    Bnner av alle slag inkl soya.

    Paleofisert mat (pannekaker, brd, desserter hvor man bruker paleoingredienser).

    Alkohol.

    Her er dagens lunsj - Stekt ytrefilet i ghee med strimlet salat, agurk og avokadomos med en skvis sitron, maldonsalt og frisk koriander. Litt olivenolje og maldonsalt topper det hele :)





    Veldig godt, sunt og mettende! Og ganske s enkelt lage, avokadomosen moser jeg med gaffel, det gr s mye fortere enn hanskes med stavmikser.

    Ha en flott sensommer dag :)

  • 0

    Klarer jeg flge disse levereglene, DA er mye gjort :)



  • 0

    Jeg er stolt medlem av Oslo Kooperativ og i dag hentet jeg p nytt en pose full med godsaker fra bnder i nromrdet. Kooperativet er kort fortalt en gruppe mennesker som gr sammen om kjpe inn matvarer direkte fra bnder og distribuerer dette selv til medlemmene. Det er ingen eiere, bedrifter eller organisasjoner som str bak, kun enkeltmennesket som i dette tilfellet er opptatt av kologisk, biodynamisk og kortreist mat. Det betyr at alle vi som er medlemmer ogs stiller som arbeidskraft noen timer i ret.



    Vi bruker dette resirkulerbare nettet til hente rvarene p Mathallen i Oslo annenhver torsdag. Jeg tar med det tomme nettet og fr i retur et velfylt nett som jeg har betalt kr 200 for i forkant.

    Her er innholdet jeg hentet i dag:

    Oregano fersk urte fra Rosnes

    Pasta/pizzakrydder og suppekrydder fra Aukrust

    6 egg fra Berger grd

    Eplejuice fra Jnsi grd

    Knollselleri, pastinakk og rdbet fra Rosnes og Berger grd

    Hvis du synes dette ser spennende ut og vil lese mer, g inn p kooperativet.no

    Mona

  • 0

    Hei Bloggen!

    Etter en liten tids fravr kommer et innlegg midt i julestria. Jeg har testet ut magnesium en tid n og er s fornyd at dette m anbefales videre! Magnesiumolje fes kjpt hos helsekosten, men jeg har bestilt min p iherb.

    Magnesium

    Vi har ca 25 gram magnesium i kroppen, ca halvparten er i skjelettet og litt under halvparten i cellene i muskler og vev. Magnesium inngr i rundt 30 prosesser i kroppen. Magnesium er ndvendig for at nerve- og muskelimpulser skal overfres og er srs viktig for muskelfunksjonen i hjertet. Magnesium er viktig for forbrenningen av karbohydrat, og viktig for danne den energiformen som kroppen kan benytte seg av. Magnesium er viktig for proteindannelse, produksjon og lagring av celleenergien, celleveksten og reproduksjonen, DNA/RNA dannelse.

    • Magnesium kan redusere betennelser i kroppen

    • Magnesium hjelper til bedre opptak av nringsstoffer

    • Magnesium bidrar til opptak av vitamin B

    • Magnesium bidrar til avgifte kroppen

    • Magnesium roer muskulaturen. Bruk derfor ved spenningshodepine, menssmerter, muskelkramper

    • Magnesium er bortimot umulig overdosere via olje. Kroppen tar opp kun det den trenger. Overdosering av magnesium er uansett utrolig sjeldent og da gjerne dersom man tar det som tilskudd oralt.

    • Magnesium som hrkur er genialt! Hret blir mykt og blankt og roer eventuell kle i hodebunnen.

    • Bland gjerne litt magnesiumolje med vann og legg p som ansiktsmaske. bidrar til myk og glatt hud. Vaskes av etter ca fem minutter. Noen pstr at psoriasis, rosacea og andre hudsykdommer forsvinner.

    • Magnesium kan brukes av barn og voksne. Men for de med sensitiv hud br den blandes med vann da den ?stikker? litt p huden.

    • Magnesium hindrer svettelukt og kan derfor fint brukes som deodorant.

    • Magnesium brukes som behandling p gravide som har svangerskapssforgiftning.

    • Magnesium bidrar til bedre svn da den roer spenninger i kroppen.

    Pfring:

    Spray p huden og masser lett inn oljen. nr den trker kan det danne seg et lite trt lag, det er saltet i oljen og er ikke farlig. Jeg gnir det gjerne bort. eller du skylle det av i dusjen? Det vil prikke/stikke i huden, men det gr fort bort. For meg prikker det kun i ansiktet og under armene?. S da blander jeg med vann og fjerner etter noen minutter til opptaket har blitt bedre p de stedene.

    Om sommeren anbefales det bruke magnesium i forbad. Huden blir myk og fin og luktfrie :)

    Epsomsalt er Hollywodstjernenes hemmelighet for klar og glatt hud. Epsomsalt er magnesium og sulfat...

    God Jul og God Helse

    Mona

  • 5

    Jeg har altid vrt en stor fan av neglelakk. For oss som bor her i nord, hvor vi store deler av ret er pakket inn i varme klr, er neglene en fin liten detalj fargelegge. En rimelig accessoir kan man si. Men visste du at neglelakk inneholder mange stoffer som ikke er heldige f i kroppen? Selv om neglene er harde betyr ikke det at de ikke slipper igjennom skadelige stoffer.

    Zoya er en neglelakk som ikke inneholder formaldehyde, tullene, DBP og kamfer. Kamfer er spesielt viktig unng for gravide og sm barn. Les mer p nettsiden til importren - phika.no.

    N nrmer det seg hst og de sarte rosa og beige fargene blir byttet ut med dype og mrke nyanser her hos meg. Denne er en favoritt. Den heter Petra og jeg kjpte den for et par r siden s jeg vet ikke om fargen finnes i utvalget til Zoya mer.

    Det er viktig bruke underlakk nr du legger neglelakk, bde for beskytte den naturlige fargen p neglene dine, de kan fort bli gule, men ogs for sikre holdbarhet p lakken. Ikke noe er mer irriterende enn en lakk som skaller av dag 2!

    Jeg m kjpe underlakk fra Zoya, men inntil da s bruker jeg Essie sin "Fill the gap", den er super dersom du har hakk eller riller i neglen. Overflaten glattes ut og ser bedre ut med neglelakken over.

    Overlakk er like viktig for herde overflaten s du slipper riper og hakk. Denne fra Essie gir ogs mye glans, og det liker jeg. Essie "Let it shine"

    Voila! Lakk som matcher iPad-coveret fra Cubus. Med frysern full av kraft og mrke gr/lilla negler er jeg klar for hsten!

    Mona :)

  • Stikkord:
    4

    Jeg ble hentet av Marit og Tuva (Setter) kl 9 i dag og vi satte kursen mot stmarka. Det var lite antydning til sol, men i lpet av turen, p ca to timer, ble etterhvert himmelen bl og sola skinte som bare det! Tuva er oppnevnt til vr personlige trener, med den farten hun holder oppover blir vi ndt til holde et bra tempo :)

    Kom igjen da dere....

    Mlet er Lillevann, en idyllisk liten plass like ved stmarkskapellet.

    P turen tilbake kom vi over denne lille saken


    Rosa sopp! Hva tror dere? Er det fluesopp?

    Vel hjemme laget jeg meg en tallerken med langtidshevet brd som jeg ristet i brdristeren, oppskrift HER, med crispsalat, cherrytomater, Jacobs' Fetaost, litt fersk bailikum og olivenolje.



    Jeg krydret med Himalayasalt og et Italiensk krydder jeg har kjpt p Iherb, kologisk og ikke bestrlt! Finnes HER

    N skal jeg restituere litt p sofaen fr det blir en runde med konfektbaking. Jeg er helt avhengig av ha hjemmelaget Bounty eller marsipankuler som jeg kan spise etter mltid for dempe stsuget. Det suget tror jeg altid kommer til vre der, men jeg trenger ikke sukker, bare noe som er litt stt og godt. Og Bounty og marsipan er jo nettopp det, ogs s mye sunnere!

    Mona :)

  • Stikkord:
    2

    God sndag!

    Datter og jeg var p rets frste friklmiddag i gr. Fantastisk godt og all re til kokken. Jeg spiste og spiste og klarte heldigvis stoppe fr jeg ble alt for mett... Har ryket p en smell p en pinnekjttmiddag fr og det gjr jeg ikke igjen ;)

    Her hjemme har det kommet nye puter i sofaen. En liten tur p vestkanttorget i gr resulterte i en lengre shoppingseanse med datter i Bogstadveien. Da fikk vi ogs tatt en tur innom HM Home og jeg kjpte med fire putetrekk som skal live opp sofaen n nr hsten snart er over oss.




    Litt sliten rose stakkars.... Det rosa putetrekket i lin kostet kr 49.- (jeg vet! Superbillig) Det mrkegr med "Beautiful" kostet kr 99,- og er i flyel med slvpaljetter. Passe glam for den mrke rstiden som kommer...

    N str det kjeks og steker i ovnen, ny oppskrift som jeg har modifisert litt og som jeg legger ut et innlegg om senere dersom de er gode. Jeg dytter inn en r eggeplomme i smoothien til bde meg og datter hver morgen og eggehvitene har jeg spart opp og brukt i denne oppskriften. Forhpentligvis er de gode, ellers fr jeg finne noe annet lage med eggehvitene.

    Jeg starter altid dagen med en smoothie n, jeg er sjeldent sulten nr jeg str opp, men klarer meg fint noen timer p en kopp kaffe eller to med en skje kokosolje oppi. Men det er ikke bra for magen min og jeg blir smkvalm og slapp. Fr jeg i meg en smoothie frst gr det veldig mye bedre. Dette startet jeg med i dag ogs, og noen timer senere var jeg klar for noe litt mer mettende.


    Dagens snacktallerken med parmesan (upasteurisert), Avdems Fjelldronning (upasteurisert), kologiske tomater, alfaalfaspirer og speket plse med elg og einerbr. Nam!

    Ha en strlende sndag!

    Mona :)

  • Stikkord: