lykkemat -
Hjem Add Om meg Kontakt

0

Basilikum er en herlig krydderurt. Hvem har vel ikke smakt den velkjente forretten tomater med mozarella og basilikum. Eller hva med Pesto! Men visste du at basilikum er proppfull av godsaker?

Basilikum lukter utrolig godt! Denne lille frosken er enig... :)

Basilikum er rik p B-vitaminet folat, vitamin C og vitamin K som er et litt vrient vitamin f i seg, men som er superviktig for bygge opp skjelettet. I tillegg er den en god kilde til vitamin A i form av betakaroten, magnesium og jern og regnes som anti innflamatorisk.

F andre krydder kan sies vre s innholdsrik p vitaminer og mineraler som basilikum og den anses vre p topplisten over sykdomsbekjempende kryddere sammen med hvitlk og oregano. Les bare hva Bama skriver om basilikum p sin nettside:

"Nr det gjelder basilikum, tyder ny forskning p at den har kreftbekjempende egenskaper. Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye rde blodlegemer, men ogs for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre. Vitamin C er et kjent vitamin og kan vre gunstig for forebygge forkjlelse, men ikke minst for styrke immunforsvaret, bedre jernopptaket og hjelpe kroppen i kampen mot frie radikaler fra ryk, forurensing og stress. Vitamin K er avgjrende for at blodet vrt skal levre seg normalt ved bldninger, men det har ogs vist seg vre ndvendig for sikre en normal beindannelse, og kan vre en innfallsvinkel i kampen mot beinskjrhet. Betakaroten omdannes til aktivt vitamin A i kroppen vr og utfrer der de samme oppgavene som vanlig vitamin A. Vitamin A styrker kroppen mot infeksjoner, celledelingen gr normalt og vi fr et godt mrkesyn. Jern er et nringsstoff som barn og kvinner i fertil alder lett kan f litt lite av. Dette sportstoffet er viktig for dannelse av de rde blodlegemene som frakter oksygen til alle cellene i kroppen. Magnesium er et viktig mineral i skjelettet vrt, men det srger ogs for at musklene slapper av nr de skal. Magnesiumrike matvarer er fint dersom man har leggkramper."

Her er det ingen tvil! Rask med deg en potte basilikum neste gang du er i butikken!

Mona :)

  • 0

    Er du redd for bruke krydder og urter? Ikke vr det, det er utrolig godt for deg! De mest ivrige lager egne krydderblandinger og fyller tomme gelatinkapsler som de tar som tilskudd. Jeg er ikke helt der enn, men hvem vet? Frst og fremst er krydder og urter bra for foryelsen og magesyren, men de forskjellige krydderne gir deg ogs flere fordeler.

    Urter og krydder gir dessuten en god smak p maten, bde varme og kalde retter. Tomater med basilikum for eksempel! Eller masse pepper p biffen.... Ingefr i teen, eller kanel p kaffelatten.

    Siden det er s mange bruksmuligheter og ikke minst godsaker i krydder/urter s ville dette blogginnlegget blitt milelangt hvis jeg skrev om alle. Derfor deler jeg opp i flere innlegg. Dagens krydder er Pepper!



    Pepper - Det sorte pepperet kommer opprinnelig fra India og slo for alvor gjennom i Europa under middelalderen. Da frst og fremst brukt for kamuflere drlig kjtt og fisk. Siden det ble s utbredt ble det kalt "fattigmannskrydderet". I dag er det vel knapt noen husholdning som ikke har pepper i krydderhyllen. Vi stormer n inn i friklsesongen og her er hele pepperkorn et must :)

    Helseeffekt - Nyere forskning viser at pepperet inneholder bioaktive stoffer. Tradisjonelt har urtemedisinen benyttet pepper for bedre fordyelsen (kvalme, diar, oppblsthet, drlig matlyst) samt for forebygge eller helbrede forkjlelse. En teskje pepper og varm honning i teen vil virke slimlsende og dermed lse opp tett nese.



    Cayennepepper - Kommer opprinnelig fra Mexico. Planten er i slekt med paprika, chili og jalapeno og er den sterkeste av disse. Cayennepeper bukes typisk i mexicanske matretter og ogs i tomatbaserte retter som kjttsaus til pasta og lasagne samt bacaloa etc.

    Helseeffekt - Cayennepepper inneholder rikelig med A-vitaminer, B6, C og K-vitaminer og er kanskje aller mest kjent for den positive effekten den har p forbrenningen! Mange av dere har sikkert hrt om cayenne-kuren, eller lnnesirup-kuren? Jeg forskte meg litt p den for ca 12 r siden, skulle bli kvitt litt mamma-tillegg. I en periode p mer enn tre dager skal man kun drikke en blanding av vann med cayennepepper, lnnesirup og skviset sitron. Ikke noe annet! Jeg holdt ut i litt over ett dgn, kom hjem fra en heftig dansetrening p Elixia og skalv som et aspelv. Da var det bare dytte s mye mat jeg klarte p kort tid ned i kroppen. Ikke prv dette! Derimot er det bare kjre p med cayennepepper i matlagingen!

    I tillegg viser kliniske studier at cayennepepper har god effekt p magesr ved at denne dreper bakterien som forrsaker magesret.

    Kjr p med pepper og cayennepepper! Bde maten og du har godt av det :)

    Mona